Vores hjemmeside 2.0

Kommentarer

Schweiz August 2009

09.08.2009
Den 1. - 8. august var Andreas og jeg på alletiders sommerferietur rundt i Schweiz med en enkelt overnatning i Italien. Alpepas, bjergtog, dæmninger, vandrehjem, gletschere m.m.

Schweiz - planer

01.08.2009
Vi - dvs. mest mig - har planlagt en uges tur i Schweiz. Vi flyver frem og tilbage til Zürich, hvor vi lejer bil. Nedenfor kan du læse om de steder vi har planlagt at besøge. Andreas glæder sig helt vildt til vores tur og jeg tror også, at det bliver en fed oplevelse. Mon ikke vi rapporterer løbende med billeder om vores færd? I believe so.

Lufthavne

09.08.2009

Vibeke kørte os, check-in med vinduesplads hjemmefra så vi kunne gå direkte til bagagedrop, afgang til tiden fra A14, bestilt Ford Fiesta hos Avis i Zürich International Airport Kloten klar ...

Verkehrshaus

... stedsansen intakt og Verkehrshaus fornyet, så en ny oplevelse ventede os og alt var godt. Det er varmt i Schweiz.

Grindelwald Jugendherberge

09.08.2009

Gitte P. Sørensen - fars nyindkøbte elektroniske vejviser med kvindelig maskinstemme - installeres og leder os til vandrehjemmet i Grindelwald hvor vi deler værelse med to spanske motorcyklister og - vist nok - en kvindelig japaner som kom efter sengetid. Vi spiser menuen og går i seng ...

1. august - National Feiertag

... men vi falder ikke i søvn for fyrværkeriet knalder lige uden for vinduerne. Det er 1. august - national feiertag - og knaldraketter, sole og heksehyl dækker himlen højt og lavt og vi har pladser som første række på balkonen fra værelsets lille altan. Det støjer og det gør en af vores spanske venner også højt og gennemtrængende.

Med bjergtog til Jungfraujoch

09.08.2009

den første afgang er billigere, så vi var oppe kl. 6, købte billet 7.05 og med toget 7.25. Vejret tegnede skyfrit nedefra, men vi blev gradvis klogere på vej op. Lige som for 3 år siden lå toppen indhyllet i skyer og udsigten var begrænset.

Trümmelbach-faldene

... er fantastisk. 20.000 liter vand i sekundet falder tilsammen ca 200 meter gennem 10 mindre fald.. Voldsomt og spektakulært og kan betragtes fra alle sider: oppefra, nedefra og fra siden.. Vandslebne flader højere oppe på klippen fortæller hvordan vandet har spulet sig vej ned igennem klippen. Over 20.000 tons sten og grus fra gletcherne ovenfor transporteres gennem faldet.

Brienzer See

09.08.2009
Det var vindstille og bjergene på den anden side spejlede sig i søen. Meget kønt.

Swiss Vapeur Parc

Jernbanens overskuelige verden med køreplaner, lokomotivmærker, stationer, spor - altsammen i skala 1:10 så småt at hele verden kan være på omkring 2 fodboldbaner, og stadig så stor at man kan stige på og lade sig transportere. Et godt mål for en eftermiddag i selskab med en 9-årig.

Lac Leman (Geneve-søen)

09.08.2009
Montreux ligger ved Lac Leman - lige modsat Geneve. Vi gik tur langs søen, mens vi ventede på at receptionen skulle åbne. Og om aftene kørte vi op til et udsigtspunkt højt oppe med udsigt over søen.

Vandrehjemmet i Montreux

Dæmningen i Dix

10.08.2009
Grande Dixence dæmningen i Val d'Hérens i kantonen Valais i Schweiz, er med sine 285 meter høj en af verdens højeste dæmninger og den højeste i Europa. Den bremser en sø, Lac des Dix, der er ca 4 km  lang. Vandstanden ved dæmningen er 284 meter når den er på sit højeste og søen indeholder da 400 millioner m³ vand.

Hotel Glacier du Rhone

Hotellet er fra 1857 da bjergturismen begyndte at spire frem. Det er holdt i den gamle stil og er stort og stateligt, men mere kuriøst end luksuriøst. Vi boede her i to nætter.

Rhone

10.08.2009
Andreas elsker at lege med vand. Bygge dæmninger, se vandet stige og strømme, bryde igennem og finde nye veje.

Glacier du Rhone

Den er ved at smelte væk. For 150 år siden gik gletscheren ned til ca. 1800 m - nu er det nederst i 2300 meter. Prognoser siger, at de sidste rester formentlig er smeltet bort i 2100. Heldigvisvis nåede vi at se den og komme ind i isgrotten, der kunstigt holdes i live med presseninger.

Furkapass

10.08.2009
Gletscheren ligger lige nedenfor Furkapass, så selvfølgelig skulle vi lige op og nyde udsigten.

Bjergdamptog

En gang om dagen kører damptoget over furkapasset.

Grimselpass

10.08.2009
Vi tog en aftentur til Grimselpasset. Ikke helt så spektakulært som Furka, men næsten ...

Nufenenpass

Gitte - vores elektroniske rejsepartner - synes mit ruteforslag var åndsvagt, men jeg holdt fast og efter 25 km fandt hun sig i mit valg. Vi kom over Nufenenpass sammen med utallige cyklister. Flot.

Bellinzona

10.08.2009
Vi er mange, der har et stop i Bellinzona som et fast indslag, når vi kommer forbi - mon ikke jeg har været der 10 gange. Også denne gang. Overdådigt.

Como

Vi skulle lige se Como igen og prøve bjergbanen op til Brunata.

Veleso

10.08.2009
Hotel Tre Rose var optaget: "Completo" som et hedder på italiensk, så vi fik venligt et visitkort til konkurrenten 6 km hårnålesving oppe ad bjerget. Der var heldigvis et ledigt værelse, desværre ikke pizza, men en fornem udsigt.

Mariannes nye hus

Marianne og Markus har købt hus i Adligenswil, ca. 10 km. fra hvor de bor nu. Det er et terassehus, sådan en mellemting mellem et rækkehus og en lejlighed bygget på en skråning. Vi fik det forevist udenfra i regnvejret. De overtager 1. oktober og flytter ind 1. november.

Regnvejr

10.08.2009
Det regnede skomagerdrenge og Schweiz stod i vand til knæene. En del steder var vejene spærret på grund af vandmasserne. Vi var nødt til at tage tidligere afsted, hvis nu vi kom ud for at blive omdirigeret.

Lufthavn på vej hjem

Zürich Kloten. Når man er fuld af oplevelser er lufthavnen ikke længere så spændende. Heldigvis havde vi lidt internettid tilbage, så ventetiden føltes knap så lang.

Med færgen fra Bellagio til Menaggio

11.08.2009
Marianne foreslog supermarkedet i Porlezza, og det nemmeste var så færgen for at undgå den lange smalle trafikerede og snørklede vej tilbage til Como. Vi betalte ikke noget, men det var vist en fejl.