Vores hjemmeside 2.0

[ Log In ]

Uganda / Sudan - December 2008 / Januar 2009

13.12.2008
Den 13. december tog jeg afsted på 3 ugers ferie til Uganda og Sudan. Her finder du de rejsebreve mv. jeg har skrevet hjem.

Det har været en fantastisk tur; først en lille uge i Kampala hvor jeg interesserede mig for en af mine MyC4-investeringer, der er gået nedenom og hjem. Så med bussen til Yei i Sydsudan, hvor jeg besøgte min ven Lars, som arbejder for Mellemfolkeligt Samvirke. Jeg opholdt mig i Yei godt og vel en uge og fejrede jul, og derefter tog vi på en uges turisttur i Sudan og Uganda, blandt andet med besøg på et tidligere DDS-projekt, hvor jeg har været for mange år siden og nytårsaften på en safari-lodge med boat cruise og game drive. En stor oplevelse.

Rejseplan

12.12.2008, kun adgang for Friend
13. december København - Entebbe Med KLM via Amsterdam og Nairobi. Overnatning på Windsor Lake Victoria Hotel
14. - 17. december Kampala Jeg bor i Lars hus i Sseguku
18. - 19. december Kampala - Yei Jeg tager med bus via Arua med overnatning i Del Ambience
20. - 27. december Yei og omegn Jeg bor hos Lars i Yei
22. december Annette og Anders og drengene ankommer til Yei
28. - 30. december Juba, Rejaf, Nimule, Gulu Vi tager rundt
31. december - 2. januar Murchison Falls National Park Vi fejrer nytårsaften
3. - 4. januar Kampala Jeg bor igen i Lars hus i Sseguku
4. - 5. januar Entebbe - København Med KLM via Amsterdam. Forventet hjemkomst kastrup kl. 9.30

Rejseplan

3. - 4. januar Kampala Jeg bor igen i Lars hus i Sseguku

Schiphol

13.12.2008
Jeg har det som en hængt kat. Klokken er nu 8.30 og min nattesøvn har indskrænket sig til to gange tyve minutter i flyveren fra København. Aahhh for fanden; jeg glemte aflæsningen af vandmåleren. Sådan er der altid et eller andet, der dukker op. Bortset fra det er der ikke mange sammenhængende tanker i min gummihjerne. Det er vel heller ikke alverden, der kræves; bare jeg når KLM/Kenya Airways 10.20 til Nairobi. Forhåbentlig kan jeg knurre lidt længere på den tur.

Visum

16.12.2008
Så nu er jeg her - sidder på en "Lebanese food"-something i Garden City Mall i Kampala - og er netop toppet op med frustration over afrikansk langsommelighed og ineffektivitet. Jeg oplever det som manglende respekt for andre menneskers tid.

Sseguku

14.12.2008
Kiyingi og jeg gik en tur i landsbyen Sseguku, som ligger nedenfor Larses hus, samme eftermiddag som jeg var kommet.

Budde Primary School

15.12.2008
Som du måske ved investerer jeg via MyC4 i en række små afrikanske virksomheder, skoler mv. En af disse, Budde Primary School i Uganda, er gået nedenom og hjem, og jeg syntes det ville være interessant at tage ud at se skolen. Kiyingi var med på ideen og tog med mig derud.

Minibus fra Arua til Yei

19.12.2008
Juba Yei Juba Yei Juba Lainyo Yei råbte de højt og vedholdende på gaden i Arua fra det meget tidlige daggry for at skaffe passagerer til min minibus.

Sådan startede en oplevelsesrig dag, hvor jeg kørte fra Arua til Yei i Sudan.

Morgentur i Yei

21.12.2008

Det er frisk om morgenen og det bedste tidspunkt at spadsere rundt i byen.

Næste morgentur

23.12.2008
Lillejuleaftensdag gik jeg så igen en morgentur

Bustur Kampala - Arua

18.12.2008
Helt modsat alt mulig andet hernede afgår Gaagaa Coach, som et urværk, blandt andet 7AM30 og jeg var derfor meget tidlig oppe og afsted med taxa til Arua Park, hvor bussen går fra. Jeg troede bussen ville være helt fuld - det så sådan ud, da jeg købte billet, men jeg havde bagsædet for mig selv. Jeg synes det er en fint transportform, med fin udsigt og god mulighed for at give tankerne frit løb.

Personerne

23.12.2008
Her er vi, der holder jul sammen i sydsudan. Kiyingi støder til i Gulu og er med derfra.

Eftermiddagstur

25.12.2008
En eftermiddagstur rundt i Yei juledag

Arresteret for mistænkelig opførsel

26.12.2008
Nogen oplevelser vil man i situationen helst være foruden, men bagefter giver beriger de ens liv og udsyn. Jeg tror dette er en af dem. Billedet er sagens kerne.

Fra Yei til Juba

28.12.2008
Det tog fire og en halv time og vi standsede to gange undervejs. Måske ikke den smukkeste tur, men fuld af indtryk, der har sat sig fast.

Farmen genfundet

Det vigtigste forehavende i Juba var at se DDS-farmen igen. Lars har været konsulent på farmen, Annette formand for projektet og en gang ekspeditionsleder på tur derned. Jeg har været der to gange (du kan læse rejsebrev fra en af mine ture til farmen her) og Anders en. Pånær Mathias og Jonathan har vi alle en tilknytning til Farmen.

Se billederne.

Masindi Hotel

02.01.2009

Lagu

29.12.2008

Vi ku' ikke lige finde ud af hvor der var mulighed for overnatning i Nimule, så vi stoppede og spurgte. Lagu satte sig ind i bilen og viste vej, og blev med os resten af aftenen. Han kørte også med os til den ugandiske grænse dagen efter.

Nimule Guesthouse

Dagslyset er næsten væk nu og jeg har sat mig under lamperne ved en af hytterne med udsigt over Nilen, der snor sig på sletten nedenfor. En helt ny måne hænger som et smil og den svagtrøde horisont. Hanen forvildede sig i hytten og en af gæstehusets folk bar den ud i benene. Det er den første aften med skyer og det er varmt. Der er måske 15 hytter her på en fodboldbanestor skrånende plæne. Hytterne er enkle i indretning (redt seng med tæppe, lagen og myggenet og en stol, et håndklæde og en balje at vaske sig i) og her er rart at være. De laver mad til os. Kylling og ris. Det tog noget tid. Mon ikke hanen var levende endnu, da vi bad dem om at lave mad til os.Dagslyset er næsten væk nu og jeg har sat mig under lamperne ved en af hytterne med udsigt over Nilen, der snor sig på sletten nedenfor. En helt ny måne hænger som et smil og den svagtrøde horisont. Hanen forvildede sig i hytten og en af gæstehusets folk bar den ud i benene. Det er den første aften med skyer og det er varmt. Der er måske 15 hytter her på en fodboldbanestor skrånende plæne. Hytterne er enkle i indretning (redt seng med tæppe, lagen og myggenet og en stol, et håndklæde og en balje at vaske sig i) og her er rart at være. De laver mad til os. Kylling og ris. Det tog noget tid. Mon ikke hanen var levende endnu, da vi bad dem om at lave mad til os.

Turist

30.12.2008
Fra Nimule tog vi videre til Gulu, derfra til Paraa Lodge i Murchison Falls National Park, og så til Masindi inden vi nåede til Sseguku.

Boat Cruise

01.01.2009
Jeg kiggede på Anders, da de tog toppen af motoren, og jo, afgang 11AM blev udskudt. Der var åbenbart problemer, men efter en halv time med tropesolen bagende, blev der fyldt ekstra benzin på og vi satte os under solskyggen i båden og blev kølet af vinden, som vi fik fart op ad Nilen. Nu var vi på 2 timers boat cruise til bunden af faldene.

King Fisher · Fish Eagle (Osprey) · Hippo · Elephant · Buffalo · Water Buck · Grey Heron · Warthog · Storch · Crocodile · Uganda Cob

Game Drive

01.01.2009
... skete egentlig ad tre omgange. På vej gennem parken til lodgen, nytårsdag om eftermiddagen afsluttet med giraf i solnedgang og den sidste morgen på vej afsted fra Paraa. Vi så næsten det hele, på nær leoparderne.

Giraffe · Lions · Elephant · Uganda Cob · Storch · Warthog · Monkey · Buffalo · Monitor Lizard · Water Buck · Jackson Heartbeast · Vultures

Vejen til Kampala

03.01.2009
Jeg knipsede fra bilen på vores vej til Kampala.

LRA

04.01.2009
Gudskelov har vi ingen førstehåndsoplevelser med LRA og alligevel har Kony og hans bevægelse haft indvirkning på alle mine ture til Uganda med Lars.

Between 24 December and 13 January, according to Human Rights Watch (HRW), the rebels brutally massacred at least 620 civilians and abducted more than 160 children in northern DRC and Southern Sudan, Western Equatoria." according to IRIN News.

Yei kontra Værløse

19.12.2008

For at fortælle om Yei og sætte det i relation til danske forhold, har jeg lavet en sammenligning mellem Yei i Sydsudan og Værløse i Nordsjælland. Noget er det samme, men det meste er helt forskelligt.