Vores hjemmeside 2.0

[ Log In ]

Island 2014

30.06.2014, seneste ændring 14.07.2014
Andreas bestemte årets sommerferie. Vi tager Island rundt fra øst til vest, nord til syd startende i Reykjavik og mod uret rundt. Vi ser gejsere og forkastninger, vandfald og gletschere, fjorde og fjelde med udgangspunkt i vores lille bitte kukucamper.

Afsted

30.06.2014, seneste ændring 01.07.2014
Så. Så er det igang. Panorerer. Ser det og det og det. Undres. Cirkulerer. Kører videre end det. Beriges.

Tingvellir, Geysir og Gulfoss

En række af  de mest spektakulære turistattraktioner på Island: Tingvellir, Geysir og Gulfoss ligger tæt og vi fik dem "overstået" på en formiddag. Vandretur langs forkastningen ved Tingvellir med klatring, vandfald og sved på panden. Dernæst veksling, indkøb og besigtigelse af den flittige gejser Strokkur (som ligger lige ved siden Geysir, der vist sjældent gider springe mere) og tilsidst Gulfoss fra alle vinkler, både oppe og nede. Og så kørte vi til campingpladsen i Hella og restauranten ved siden af hvor vi spiste pizza.

Hekla i skyer og regnvejr

30.06.2014
Det er en smal sag at bo en kukucamper i solskin når de fleste gøremål som f.eks. at tage sko på kan ske udendørs. I regnvejr kræver det at man har tænkt sig om. Jeg lærte på den hårde måde i morges. Dagens udflugt var til Hekla (så tæt man kan komme med træk på kun 2 hjul). ... det ville osse bare have været kedeligt at køre op i skyen.

Syd om Vatnajokull

02.07.2014
Landskabet skifter meget i løbet af dagen. Omkring Hella er det landbrugsland og grønt imødekommende. Længere fremme nedenfor Vatnajokull er det koksgråt uden næsten tegn på liv. Nogle steder bakker på afstand, andre steder helt fladt hele vejen rundt og så pludselig tæt på majestætiske klippesider, der på grund af skyerne ser ud til at fortsætte op uendeligt. Undervejs ser vi gletchertunger trænge sig ned mod vejen fra den mægtige jøkel som vi på grund af skyerne kun glimtvis kan fornemme.

Østfjorde i regn og over bjerg gennem sky

03.07.2014, seneste ændring 04.07.2014
Det regnede om aftenen og det regnede om morgenen og det blev ved til vi kom til østfjordene, hvor havet når næsten ind til vejen og sprøjter magtfuldt over kystens klipper og sten. Vi stopper og jeg tager billeder. Vi fortsætter langs Berufjördur ind i landet og ser undervejs det der ligner et havbrug. Længere fremme på den anden side af vejen en foss, som kan besigtiges både nede og oppe, men åbenbart ikke så mægtig at den finder omtale i Lonely Planet eller navngives på kortet. I bunden af fjorden tilbydes vi en genvej over fjeldet, hvor de ikke lover vinterrydning. Kalenderen viser juli og vi våger pelsen og kører op i skyen og håber naivt at vi kommer over den og ser solen. Trods skuffelsen er det spændende og anderledes og efter et kvarter er vi igen under skyen. Som vi kører ned bliver det tiltagende frodigt og imødekommende til vi når Egilsstadir og den kedelige campingplads  med restauranten, der serverer pizzaer og bringer mindelser om 1950'erne med gardinerne trukket for vinduerne, mørkbejdset træ, rødt imiteret læder og gulligt lysende materede kugler som lamper i loftet.

Fra Egilsstadir til Myvatn

05.07.2014
Vi kørte fra Egilsstadir tidligt. Der var ikke så spændende. På vejen til Myvatn to store oplevelser: Dettifoss og Namafjäll. Dettifoss er mægtigt; 400 kubikmeter vand i sekundet læste Andreas. Namafjäll er spændende med mud pots, fumeroles og vents; stank af rådne æg og mudder på skoene.

Det regner stadig på Island

06.07.2014
Facebook-opdatering fra Hlid-camping: "Det er koldt og det regner stadig. Vores kukucamper er for lille og Island er skide dyrt. Bortset fra det har vi en herlig ferie.". Jeg har lidt ondt af os, så vi starter vores tur rundt om Myvatn med delikat brunch på en bondegårdscafe. Efter søen rundt besøger vi Krafla, der er et af to Islandske geotermiske kraftværker. Så der ud af, men ingen dag uden vandfald, så vi stopper ved Godafoss inden vi ankommer til Akureyri. Det regner stadig og vi indlogerer os på et værelse i den Gula Villan 2. Akureyri er jo en storby med islandsk målestok, så da den indiske kun er take-away, spiser vi på den italienske.

Videre

Fra Akureyri kørte vi videre vestpå i regnen. Dagens seværdighed var Blanda Power Station, for vi har fattet interesse for energiforsyningen på Island. Desværre er der kun adgang på hverdage. Regnen havde ophold omkring frokost, men tog til som vi kom frem og vi valgte igen indendørs overnatning i en hytte på campingpladsen i Blönduos.

North by North-West

08.07.2014
Vestfjordene ligger længst mod vest og længst mod nord nærmest Grønland. Vejene følger for det meste fjordene og der er fantastiske udsigter over vand og fjeld med sne.

Fantastisk ferie

I dag stod vi op i solskin. Morgenmaden var en ganske anden standard end serveringen dagen i forvejen så der blev guffet. Bagefter en tur i den varme pool. Fantastisk køretur i vestfjordene indtil vi kom til Isafjordur, hvor vi fandt campingpladsen med udsigt til vandfald og camperen parkeret lige op til den rivende bæk.

Lave skyer over Sudureyri, Skalavik og Borlungarvik

09.07.2014, seneste ændring 11.07.2014
Da det regnede blev det biltur: gennem tunnelen til Sudureyri, den anden vej gennem Isafjordur og gennem en anden tunnel til Bolungarvik, og videre derfra til en radarstation højt i skyerne (garanteret super udsigt i klart vejr) og til Skalavik der er en spredt samling huse, mest sommerhuse kun forbub´ndet med civilisationen med 10 kilometer grusvej og så tilbage til Isafjordur ad den gamle vej langs fjorden, der nu ikke længere vedligeholdes og flere steder er næsten spærret af nedfaldne sten og andre steder er vejen delvist skredet i havet.

Dynjandi og Alftaland

11.07.2014
Videre fra Isafjordur kørte vi gennem tunnelen sydpå mod Reykjolar. Vi kørte forbi de sydlige af vestfjordene og passered blandt andet det mægtige vandfald Dynjandi (det betyder torden) og endte med en spooky oplevelse i Alftaland.

Hvalfjorden

Vi stoppede ved den første rasteplads med bord og bænke og lavede amerikanske pandekager med sirup og juice. Derefter kørte vi mod Reykjavik med et smut indenom Hvalfjorden (man kan også køre tunnel under, men det valgte jeg fra). Jeg var blevet fortalt aftenen før at deres hvalstation ligger der og at vi måske kunne se en hval blive arteret. Der var dog ingen hval. Hvalfjorden var en base for  den allierede flåde under 2. verdenskrig. Derefter kørte vi til biludlejningsirmaet og rettede på vores aftale, så vi slap for lang ventetid i lufthavnen. Og selvfølgelig var det begyndt at regne. Vi bor på KEX Hostel (ret trendy) og spiste på den pakistanske restaurant.

Reykjavik og hjem

11.07.2014, seneste ændring 14.07.2014
På vores sidste dag på Island sagde vi farvel til det trendy KEX Hostel, fortsatte vores undersøgelse af Islands energiforsyning og så geotermisk aktivitet i Hveragerði, rengjorde bilen og pakkede til hjemrejsen  i stadig kamp med regnen.