Vores hjemmeside 2.0

[ Log In ]

Jotunheimen

03.07.2011, seneste ændring 22.10.2011
Den anden uge i sommerferien var vi med DFDS og bil til Norge for at være nogle dage i Jotunheimen, blandt andet vandre på Besseggen, og sejle på søerne Bygdin og Gjende. Vores tur til Jotunheimen var en hel anden slags ferie med Andreas, men stadig helt fantastisk. I sidste uge på Nørd camp så vi lejlighedsvis hinanden og havde det begge rigtig sjov. I Jotunheimen var vi hele tiden sammen. Super at have mulighed for begge dele.

Rejseplan

13.05.2011, seneste ændring 22.10.2011
Her er vores rejseplan, som den var planlagt. Det blev jo lidt anderledes, som du kan læse.

Træningstur

04.06.2011
Jeg skulle lige teste vandreformen hos mig og Andreas. Kan vi klare strabadserne når vi skal vandre i Norge? Ja, er svaret. Det kommer til at gå fint. Vi havde ingen problemer og havde en dejlig tur i det sommerlige vejr.

Med DFDS til Oslo

03.07.2011, kun adgang for Friend

Lærer jeg det dog aldrig. Buffetservering er ikke noget for mig.

Jeg vil jo det bedste for Andreas og han plejer at sætte pris på buffetten, hvor han kan vælge det han gider æde. Fint skal det være, men safran-muslingerne mangler dybe tallerkner og skeer. Chili con carne uden chili, spidskommen og bønner, men med rigelig salt. Vindtør kylling i kokos uden grøntsager og med alt for meget salt. Forskelligt gråstegt kød og bløde pommes frites. Det eneste der er værd at sætte tænderne i var pil-selv rejer, og det gjorde jeg så. 259 DKK for en voksenperson og det halve for børn er rigeligt. Du er hermed advaret.

Bygdin

20.05.2011

Vi ankommer til Bygdin i fin tid trods tåge, men aner straks uråd, for båden M/S Bitihorn er trukket op af vandet. Vi går ind på højfjeldshotellet og får mistanken bekræftet. Nu er gode råd dyre. Vi har en booking på fjellhytten i den anden ende af søen, ca. 1½ times sejlads og det er ikke realistisk at vi kan gå i stedet. Fondsbu kan nås med bil på omkring 2 timer men ikke med offentlige transportmidler og med den rute vi har planlagt virker det ikke realistisk at vi kan nå tilbage og hente bilen. Et studie af kortet afslører et alternativ: Torfinnsbu er indenfor realistisk gåafstand for en eftermiddagstur (3 DNT-vandretimer) til erstatning for sejladsen. Ruten Torfinnsbu - Gjendebu er samme afstand (målt i DNT-vandretimer) som Fondsbu - Gjendebu og med et par telefonopringninger, der henholdsvis afbestiller Fondsbu og sikrer at der er plads til os på Torfinnsbu er et acceptabelt alternativ fundet. Andreas godkender ændringen og vi pakker grejerne og begiver os afsted.

Vi vandrer derudaf langs søen og vi holder næsten normen indtil endnu en udfordring viser sig. Måske 500 meter fra Torfinnsbu findes en elv, som ikke synes umiddelbart passabel. Et norsk par som hjælper os i vores søgen efter passage fortæller at der plejer at være en bro, men at "flommen" har taget den. Jeg gætter meningen, men vil nødig afkræves en oversættelse. De fortæller os at det eneste realistiske er at vade over hvor strømmen er svagest, men det giver så våde støvler. Andreas bliver beordret at holde sin far i hånden og vi kommer over men med støvlerne fulde af vand.

Norge er jo fejlbehæftet. Båden mangler en skrue; elven mangler en bro; og for at gøre det fuldendt begynder det at regne, mens jeg sidder med rygsækken pakket ud ved bordet udenfor fjeldhytten og er ved at skifte de våde støvler, sokker, bukser med mere . Torfinnsbu er primitiv uden el og med utedo. Vi får vores egen lille hytte med brændeovn som vi tænder for at få tørret støvler og tøj og de har servering, heldigvis noget Andreas kan li', og der er stearinlys og tændstikker, så vi kan læse Harry Potter. Jeg har dannet mig den fejlagtige opfattelse at vi i morgen skal tilbage over elven og vågner midt om natten og tænker på hvordan.

Torfinnsbu - Gjendebu

05.07.2011

Måske primitivt i Torfinnsbu, men mælken til müeslien er ikke langtidsholdbar men dejlig kold (jeg gætter de har et gaskøleskab, som til campingvogne) og sager til smøring af madpakke står klar, så vi på flere måder kan gøre os klar til dagens strabadser. Støvler og sokker er næsten tørre, så det går at have dem på og vi begiver os fornøjede afsted på dagens rute, der efter nærmere inspektion af kortet ikke kræver passage af elven.

Ruten mellem Torfinnsbu, der ligger i ca. 1050 meters højde, og Gjendebu i ca. 970 meter, løber i en dal og passerer 3 søer, den højeste i 1490 meters højde, så vi har en stigning foran os og det giver varmen. Undervejs passer vi elven 2 gange, det ene sted via en bro og det andet sted er trædesten så tæt at vi begge gange kommer komfortabelt over. Vi holder frokostpause og guffer vores medbragte lunchpaket og læser Harry Potter.

Nedstigningen til Gjendebu er dog særdeles brat og giver sved på panden og tager tid. Sikre nede skal vi passere en elv og synes at der bør være en mere autoriseret passage end de trædesten, der er lagt. Men nej og vi hopper heldigt og ankommer tørskoet til Gjendebu. Vi er rykket en klasse op og her er strøm, men internettet virker ikke. Toilettet er stadig ikke vandskyllende og Andreas rynker på næsen og udskyder igen sit forehavende. Kl. 19.30 er der 2. servering for dem uden eller med ældre børn. Spisningen skal åbenbart være en social foranstaltning så vi bliver bænket ved langborde og vi deler de fælles fade og formodes at konversere de andre vandrende. Hverken Andreas eller jeg er dog særlig snakkesalige og foretrækker at stille sulten ved vores eget bord men sådan skal det altså ikke være.

Besseggen

28.05.2011, seneste ændring 28.10.2011
Med båd fra Gjendebu til Memurubu og herfra går vi via Besseggen til Gjendesheim. Vi følger man varderne og udviser forsigtighed er ruten helt ufarlig. På Besseggen kan man nyde udsigten over den grønne sø Gjende og den dybblå sø Bessvatnet. Den grønne farvi viser at Gjende er brevand. Små partikler fra breerne holder sig flydende og skaper en lysbrytning som særlig i solskinn gir en sterk grønnfarge. Bessvatnet får ikke tilførsel fra bre og virker derfor blått. Turen tar 6 - 8 timer, noen bruker lengre tid. Dette avhenger av den enkeltes form og antall pauser man tar underveis.

... hjemad

07.07.2011
Skinken er det bedste og resten er ikke til at klage over. Morgenbuffet på Bygdin Høyfjellshotel er en fornøjelse. Vi pakker og kører til Oslo. Det er ned ad bakke hele vejen og vi bruger næsten ingen diesel.